افزایش تطابق رشتهها متناسب با نیاز بازار کار/ اشتغال فارغالتحصیلان رصد میشود
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رشتهها و محتوای آموزشی باید با بازار کار تطابق داشته باشد، عنوان کرد: طبق هماهنگی با وزارت علوم چند برنامه دنبال خواهد شد تا نهایتا به اصلاح نظام آموزش عالی کشور برسیم.
چهل و سومین نشست علمی و تخصصی در حوزه تجاری͏سازی فناوری، اشتغال و کارآفرینی دانشجویان و دانش͏آموختگان با موضوع تحلیل و بررسی دوره کارورزی (برنامه اشتغال فراگیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی) با حضور عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدصادق بیجندی، رئیس سازمان تجاری͏سازی فناوری و اشتغال دانش͏آموختگان جهاد دانشگاهی، صبح امروز دوشنبه، ۱۳ شهریورماه جاری، در سالن کنفرانس این سازمان (ستفا) برگزار شد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست علمی با بیان اینکه تلاش می͏شود بازار کار مدیریت شود، اظهار کرد: جمعیت دانشجویی کشور ظرف مدت نه͏چندان زیادی، از حدود بیش از یک میلیون نفر به حدود ۵ میلیون نفر رسید و این در حالی است که از سال ۹۳، از میان جمعیت فعال کشور، حدود ۷۵ درصد جمعیت کشور که وارد بازار کار شده͏اند، از بین فارغ͏التحصیلان دانشگاهی بوده͏اند.
وی ادامه داد: بیشترین تمرکز دولت͏ها، این بود که رشد اقتصادی اتفاق بیفتد، حتی اگر رشد اقتصادی اتفاق بیفتد لزوما به این معنی نیست که اشتغال اتفاق بیفتد و دیگر آنکه می͏شود در حوزه͏های دیگری اشتغال ایجاد کرد.
منصوری با بیان اینکه وقتی می͏گوییم نرخ رشد اقتصاد منفی است، در همه حوزه͏ها منفی نیست، گفت: رویکرد ما این است که اشتغال ایجاد شود، به طوری که معیشت مردم تامین شود؛ بنابراین به سمت بخش غیررسمی و بنگاه͏های خرد رفته͏ایم که البته اشتغال در این حوزه ایجاد شده، اما با کیفیت بالایی نبوده است.
وی با اشاره به سیاست͏های برنامه ششم جهت رشد اقتصادی و پایین آوردن نرخ بیکاری تا حدود ۸ درصد، افزود: برای اینکه بتوانیم در کوتاه͏مدت اشتغال را ایجاد کنیم، طرح اشتغال فراگیر را به تصویب رساندیم و به همین منظور چند سیاست فعال بازار کار را در دستور کار داریم، از جمله این سیاست͏ها؛ حمایت و تسهیل در یافتن شغل است، در این زمینه سامانه کاریابی و سامانه ملی مشاغل را با کمک جهاد دانشگاهی راه͏اندازی خواهیم کرد. سیاست دیگر آموزش نیروی کار است و دیگر آنکه مشوق͏های کارفرمایی و کارگری لحاظ شود، از جمله قائل شدن یارانه دستمزد برای استان͏هایی که نرخ بیکاری بالایی دارند، حمایت از خوداشتغالی، تامین مالی و ایجاد کسب و کار و آخرین سیاست اشتغال مستقیم در بخش دولتی است.
معاون وزیر کار با بیان اینکه ساختار آموزش عالی ما متمرکز و دولتی است، گفت: در دنیا ۳ نوع ساختار آموزش عالی وجود دارد؛ ساختار متمرکز و دولتی، لیبرال و نئولیبرال و نظام مبتنی بر مشارکت بخش͏های دولتی و خصوصی که نتیجه ساختار آموزشی متمرکز و دولتی؛ تولید انبوه استاندارد فارغ͏التحصیل است که پژوهش͏محور نیستند و آموزش͏محورند و کاربردی͏محور نیستند و تئوری͏محورند.
وی با بیان اینکه در حوزه کارورزی فارغ͏التحصیلان با وزارت علوم هماهنگی͏هایی شده، افزود: در این زمینه با همکاری وزارت علوم چندین برنامه دنبال خواهد شد، در کوتاه͏مدت، افزایش تطابق رشته فعالیت͏ها و محتوای آموزشی متناسب با نیازهای بازار کار را خواهیم داشت، برنامه ما در میان͏مدت، رصد افرادی است که فارغ͏التحصیل دانشگاه هستند و اینکه اکنون در کجا مشغول کارند؟ این امر سبب می͏شود بتوانیم پیش͏بینی کنیم در آینده چه رشته͏هایی در کشور نیاز داریم و برنامه ما در درازمدت، اصلاح نظام آموزش عالی است.
منصوری گفت: موجی ایجاد شده مبنی بر اینکه سهم بانوان در اشتغال افزایش یابد، برابر آمار نرخ مشارکت بانوان در اشتغال پایین و نرخ فارغ͏التحصیلان این قشر بالاست، البته باید به این امر توجه کرد که مشاغل بر اساس توانمندی͏های افراد و اقشار جامعه توزیع می͏شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره توجه به فارغ͏التحصیلان رشته͏های علوم انسانی در حوزه کارورزی و اشتغال، عنوان کرد: از نظر ما فرقی میان رشته͏های علوم فنی، علوم انسانی و حتی پزشکی نیست. در این حوزه، ۱۵ کریدور اصلی گردشگری کشور مشخص شده که در هر کدام نقاط متعددی وجود دارد و این͏ها زمینه اشتغال فارغ͏التحصیلان مسلط به رشته͏های علوم انسانی، از جمله تاریخ، جغرافیا، گردشگری و ... را فراهم می͏کند.
وی افزود: در حوزه علوم انسانی باید فضای گفتمانی به وجود بیاید، در این زمینه سامانه͏ای داشتیم که سال گذشته تحت تاثیر فضای انتخابات بسته شد.
وی در پایان با اشاره به همکاری با جهاد دانشگاهی گفت: به دلیل فقدان سازمان͏های توسعه͏ای در کشور، جهاد دانشگاهی می͏تواند در این عرصه نقش خوبی ایفا کند. طرح͏های مشترکی با جهاد دانشگاهی دنبال می͏کنیم از جمله آنها توسعه مشاغل خانگی و ایجاد سامانه͏های ملی است.
در این نشست علمی، طرح کاج، (کارانه اشتغال جوانان) ارائه شد که طرحی مشترک میان دفتر سیاست͏گذاری و توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستفا (سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی) است که از جمله اهداف آن؛ مهارت͏آموزی دانش آموختگان و جوانان کارجو است و به دنبال آن است فرهنگ استفاده از دانش آموختگان توسط کارفرمایان نهادینه شود.