همکاری جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید چمران در رویدادهای استارتاپی
کارگاه آموزشی “الفبای استارتاپ” با هدف آشنایی دانشجویان با اکوسیستم کارآفرینی، شنبه (۱۳ آبان) در آمفیتئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، این کارگاه آموزشی که به طور مشترک از سوی دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خوزستان و مرکز نوآوری و خلاقیت دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با استقبال بسیار خوب دانشجویان و شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه همراه بود.
سیدرضا علوی مدیر دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خوزستان، با اشاره به اینکه در این کارگاه سعی شد به ۱۰، ۱۲ سؤال مطرح دانشجویان در حوزه مباحث استارتاپ و راه اندازی کسب͏ و کار پاسخ داده شود، گفت: سؤالاتی از قبیل استارتاپ چیست، هدف یک استارتاپ چیست، چگونه باید تیم سازی کرد، تیم های کاری باید چه مواردی را در نظر بگیرند، افراد تیم را از کجا می توان پیدا کرد، عوامل موفقیت در کسب و کار چیست، داشتن سرمایه در موفقیت چقدر مهم است و تأمین سرمایه از چه راه هایی ممکن است، چگونه باید با سرمایه گذاران مذاکره کرد که متقاعد شوند، تاریخچه شکل͏ گیری و ضرورت وجود استارتاپ ها و ... در این سمینار موردبحث و واکاوی قرار گرفت.
وی سطح استقبال دانشجویان و حضور در این رویداد را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: با توجه به ابراز علاقه͏مندی دانشجویان به تداوم این͏ گونه برنامه ها، قرار است فردا یک تقویم آموزشی میان دفتر ستفا (سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خوزستان) و مرکز نوآوری و خلاقیت دانشگاه شهید چمران اهواز، تنظیم کنیم که مباحث آموزشی رویدادهای استارتاپ به جهاد دانشگاهی واگذار شود.
مدیر دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به راه اندازی دفتر ستفا از سال ۷۹، افزود: با توجه به تجربیات زیاد این سازمان در حوزه آموزش های کارآفرینی و رویدادهای کسب و کار طی تفاهم نامه ای با مرکز نوآوری و خلاقیت دانشگاه شهید چمران، مباحث آموزشی و برخی موارد در رویدادهای استارتاپ از سوی جهاد دانشگاهی انجام می شود و یک انتقال دانش و تجربه و کمک به توسعه مرکز نوآوری و خلاقیت صورت می گیرد.
علوی با بیان اینکه در سیستم آموزشی ما روی علم آموزی بسیار تأکید شده ولی مهارت های لازم برای زندگی و اشتغال را کمتر به ما آموزش می دهند، گفت: انتظار داریم فردی تا ۳۰ سالگی درس بخواند و به مقاطع بالاتر برود و بعد که مراحل تحصیل تمام شد می گوییم برو کار کن! درحالی͏که به او آموزش های لازم را نداده ایم و در بهترین حالت یک متخصص داریم. حال آن͏که برای اشتغال تنها تخصص کافی نیست و نیازمند مهارت های دیگری نیز برای ورود به بازار کار هستیم؛ به همین دلیل است که بین بازار عرضه و تقاضای کار یک شکاف عمیق وجود دارد.
وی ادامه داد: در واقع بازار کار بسیاری وجود دارد و بسیاری از کارفرماها نیز برای پیدا کردن نیروی کار مدنظر خود مشکل دارند؛ همان طور که در بحث عرضه بازار کار مشکل داریم، در بحث تقاضا نیز مشکل وجود دارد و پیدا کردن فرد مناسب بسیار سخت است اما ما همواره این سمت بازار را می͏بینیم و می͏گوییم کار پیدا نمی͏شود.
مدیر دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به اهداف برگزاری رویدادهای استارتاپی، تصریح کرد: یک مساله، مباحث ترویجی است که افراد و خانواده ها متوجه شوند باید در این حوزه نیز خود را توانمند کنند؛ همان طور که فرد ۱۶ سال عمر خود را می گذارد، تلاش و هزینه می کند تا یک مدرک لیسانس دریافت کند، می͏ خواهیم هم جوانان و هم خانواده ها متوجه شوند که برای کسب مهارت های ورود به بازار کار نیز باید وقت بگذارند، دوره های آموزشی لازم را بگذرانند و هزینه کنند.
علوی با طرح این پرسش که ما چقدر وقت گذاشته ایم تا مهارت های فردی خود را ارتقا دهیم، گفت: مهارت هایی مانند انضباط، هدف گذاری، برنامه ریزی، کنترل خشم و کار تیمی برای ورود به بازار کار لازم هستند و نیاز است که افراد در این حوزه نیز خود را آماده کنند. در گذشته این آموزش ها توسط بازار یا خانواده ها به جوانان منتقل می شد زیرا افراد یا تولید کننده یا کاسب بودند، اما امروز که این آموزش ها به͏طور سنتی در خانواده ها وجود ندارد نیاز است که افراد به͏طور آکادمیک زمان بگذارند و آموزش ها را فرابگیرند.
وی اظهار کرد: نکته دوم که می خواهیم در جریان این رویدادها اتفاق بیافتد این است که افراد بدانند اگر می͏خواهند برای خود کسب͏ و کاری راه بیاندازند، بازهم بی͏گدار به آب نزنند! متأسفانه بسیاری از افراد تحصیلکرده در اثر تبلیغات غیرواقعی دچار هیجانات کاذب می͏ شوند و به یک͏باره کاری را راه͏اندازی می͏کنند که چون بلد نیستند، ممکن است ورشکسته و بدهکار شوند و سرمایه خود و خانواده خود را از دست بدهند.
رئیس دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: تأکید ما این است که کارآفرینی موتور توسعه کشور است و باید تقویت شود، ولی حتماً باید آگاهانه باشد و باید افراد در این مسیر آگاهانه به پیش بروند که میزان ریسک کمتر شود و مشکلی برای خود و جامعه ایجاد نکنند.
علوی خاطرنشان کرد: اگر بگوییم یک فارغ التحصیل بیکار خوب نیست، ولی یک فارغ التحصیل بیکار بدهکار بسیار بد است. با برگزاری رویدادهای استارتاپ و آموزش مباحث کارآفرینی و راه اندازی کسب͏ و کار در تلاش هستیم که از سرمایه های مالی، انسانی، فکری و معنوی جامعه نیز حفاظت کنیم. در جریان این رویدادها علاوه بر آن͏که به افراد برای راه͏اندازی یک کسب͏ و کار انگیزه می دهیم و آن͏ها را تشویق می کنیم، از سوی دیگر نیز می͏خواهیم که واقع͏ بین باشند و بدانند راهِ پرخطری است و بسیاری از مسائل و واقعیات پشت͏ صحنه، شکست͏ ها و مشکلات را رسانه͏ ها و فیلم͏ ها به کارآفرین نمی͏گویند.
وی افزود: معمولاً در فیلم͏ ها یک انسان افسانه͏ ای را معرفی می͏کنند که به͏طور اعجاب͏ انگیزی یک کسب͏ و کار موفق را راه͏ اندازی کرده است. این رویدادها کمک می͏کند که افراد مسیر را پیدا کنند، آگاه و واقع͏ بین شوند و یک تصمیم͏ گیری معقول انجام دهند که بدانند چطور گام بردارند تا موفق شوند.