23 شهريور 1397 14:40
با حضور مدیر اجرایی طرح مشاغل جهاد دانشگاهی، رئیس اداره اشتغال ادره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان، "نشست فرصت ها و تهدیدهای صنایع دستی کردستان" برگزار شد.
اسعد ساعد پناه، معاون صنایع دستی استان کردستان در این نشست اظهار کرد: صنایع دستی کردستان یک برند است ولی متاسفانه صنعت گران این مهم را یاد نگرفتند که محصول خود را چگونه به فروش برسانند.
معاون صنایع دستی استان کردستان ضمن اشاره به اینکه کردستان از دیر باز تا کنون مهد تولید صنایع دستی به ویژه صنایع چوبی بوده است، عنوان کرد: صنعت گران کردستان با توجه به اینکه کار دست انجام می دهند قیمت کالاهای آنها بالا است.
وی در ادامه افزود: صنعت گران اگر می خواهند کالای تولید خود را بفروش برسانند باید قیمت کالا را پایین بیاورند تا از قطار اقتصادی جامعه به جا نمانند.
ساعد پناه با بیان این مهم که باید به صنعت گر اعتماد داده شود، گفت: صنعت گران استان کردستان از قشر بی سواد یا کم سواد جامعه هستند و این مهم می طلبد که وب سایت های ( IT ) که در راستای فروش اجناس فعالیت می کنند اعتماد را به صنعت گران بدهند.
معاون صنایع دستی کردستان با اشاره به اینکه صنعت گران این ذهنیت را که نمایشگاه جایگاه فروش اجناس است را باید پاک کنند، اظهار کرد: نمایشگاه های سراسری صرف فروش اجناس نیست بلکه معرفی کالا و گرفتن سفارش است.
ساعد پناه در پایان یادآور شد: صنعت گران این دیار شناخت کافی در مورد بازار فروش ندارند و باید توسط کارشناسانی همچون مدیر عامل وب سایت خرید و فروش آموزش داده شوند.
لزوم آشنایی با زبان و تفکر صنعت گران
در ادامه این نشست نجم الدین طوتنی، رئیس اداره اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: پشتیبان ها در بحث اشتغال زایی قابل اهمیت هستند چون آنها با تفکر و زبان صنعت گران آشنا هستند.
وی با بیان این مهم که در کردستان پشتیبانان قوی در زمینه صنایع دستی وجود دارد، بیان کرد: مارکت های کشوری باید در زمینه صنایع دستی پشتیبانان های این استان را شناسایی کنند و با آنها فعالیت مستمری داشته باشند.
رئیس اداره اشتغال اداره کار و تعاون رفاه اجتماعی استان بیان کرد: برگزاری چنین جلساتی می تواند در بررسی اوضاع صنایع دستی استان و اشتغال تاثیر گذار باشد و امیدوارم این نشست ها و بازدیدها در آینده ادامه داشته باشد.
استقبال از طرح توسعه مشاغل خانگی
مجید آوج، مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه طرح مشاغل خانگی در استان کردستان بالغ بر ۱۱ ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: امروزه کلیه جامعه دغدغه اشتغال و بیکاری را دارند و اجرایی این طرح می تواند آمار بیکاری را تاحدودی کاهش دهد.
وی با بیان این مهم که ادارات مربوطه خصوصا مدیریت و کارشناسان اداره کل کار همکاری خوبی با اجرای این طرح داشته اند، ذکر کرد: استان کردستان در اجرای طرح نوین اشتغال خانگی ۲۶۰۰ نفر سهمیه داشته است که با استقبال خوبی که مردم نسبت به این طرح داشتند، تعداد ثبت نامی ها در سامانه به ۴۱۶۴ نفر رسید.
آوج ضمن اشاره به اینکه فاز دوم این طرح آغاز شده است، عنوان کرد: جهاددانشگاهی با تمام توان بعد از اتمام فاز دوم (آموزش) به اجرای فاز سوم که بخش اتصال به بازار و مهمترین بخش این طرح است حرکت خواهد کرد.
مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی در این نشست گفت: در بین ۱۳ رشته انتخابی شش رشته آن مربوط به بحث صنایع دستی است و این مهم نشانه اهمیت صنایع دستی در این استان است.
لزوم کاهش قیمت محصولات
در پایان نیز سعید عباسی بنی، مدیر عامل یک شرکت خصوصی به سابقه این شرکت اشاره و اظهار کرد: امروزه ما شبکه ای ساخته ایم که ۳۰۰ تولید کننده و کارگاه به آن وصل هستند و بیشتر از ۲۰۰۰ کالا در آن عرضه می شود.
این کارآفرین جوان که خود تحصیل کرده صنایع دستی است در ادامه گفت: این شرکت از این طریق کالاهای صنعتگران را به فروش می رساند و به برندهای جهانی متصل می کند.
وی در ادامه افزود: بعضی از کالاهایی که توسط صنعتگران کردستانی ارائه می شوند بسیار گران هستند و بازار فروش برای آنها سخت است و بر همین اساس باید از قیمت خود بکاهند.
عباسی خاطرنشان کرد: بیشتر صنعت گران بازار فروش را نمی شناسند و بر همین اساس مشاهده می کنیم اثری خاص از یک هنرمند سالها در گوشه ای باقی می ماند و این یک ایراد است.