به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، در این کارگاه یک͏͏روزه، مجید فرهادی، دانش͏͏آموخته دکتری مدیریت گردشگری با توضیح گردشگری تجربه͏͏محور، گفت: گردشگری تجربه͏͏محور فرآیندی است که از قبل از سفر شروع می͏͏شود و در راستای ویژگی͏͏های فردی و انگیزه گردشگر اتفاق می͏͏افتد و در تلاش است تجربه͏͏ای متفاوت را رقم بزند. گردشگری خلاق به͏͏صورت عمیق در چشم͏͏اندازهای یک مقصد وارد می͏شود و شخص را درگیر فعالیت͏͏هایی به͏غیر از فعالیت͏͏های روتین زندگی کند.
وی افزود: گردشگری تجربه͏͏محور، در زمان بازدید، با مشارکت فعال گردشگر سعی در خلق تجربه خلاق دارد؛ تجربه͏͏ای که معناگرا، درگیرکننده احساسات، برگرفته از فرهنگ و آموزنده است و برای گردشگران تازگی دارد. این تجربه زمانی به͏͏یادماندنی می͏͏شود که محیط و فضای تجارب در راستای مفهوم تجربه خلاق بهینه شود.
به اعتقاد این مدرس، گردشگری خلاق نیازمند طراحی خلاقانه یک تور است که برای خلق تجربه خلاق باید تور گردشگری خلاق طراحی شود و برای انجام این کار باید شاخص͏͏هایی را رعایت کنیم. باید درک کنیم که مخاطبان ما متفاوت͏͏اند پس باید اتفاقی متفاوت را رقم بزنیم. جنسیت، سن، علایق، تحصیلات، درون͏͏گرا و برون͏گرا بودن فرد، تصویر مثبت و منفی فرد از مقصد و انتظار و انگیزه گردشگر از حضور در تور، نکاتی هستند که به شناخت راهنمای تور از مخاطب خود کمک می͏کنند. البته یک راهنمای حرفه͏͏ای تشخیص می͏دهد که مخاطبش چه ویژگی͏͏ها و انتظاراتی دارد.
به گفته فرهادی، در سطح جهانی، تدوین بوم طراحی تور خلاق را برای نخستین بار، انجام می͏͏دهیم. باید توجه کنیم که مخاطبان ما متفاوت͏͏اند و مادامی که می͏خواهیم تجربه͏ای خلاق را رقم بزنیم و تور خلاقی طراحی کنیم، الزاماً برای همه به͏͏یادماندنی نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه یک تور خلاق باید برگرفته از فرهنگ باشد؛ زیرا فرهنگ مقاصد با یکدیگر متفاوت است، توضیح داد: برای مثال تورهای آشپزی در شهرهای گوناگون با یکدیگر متفاوت هستند. به میزانی که فعالیتی برای گردشگر جدید باشد، آن گردش و تور برایش به͏͏یادماندنی می͏͏شود. طراحی ایده͏ها و فعالیت͏͏ها در تازگی آنها مؤثر است. اگر تازگی با عنصر فرهنگ آمیخته شود، موجب خلق تجربه جدیدی خواهد شد؛ زیرا فرهنگ متمایز است.
فرهادی ادامه داد: اگر بخواهیم یک تور گردشگری خلاق دا͏شته باشیم، باید عناصر فرهنگی را درون آن جای دهیم. یادگیری، نکته بعدی در طراحی یک تور خلاق است؛ به این معنا که یک تور خلاق باید به͏گونه͏͏ای طراحی شود که مخاطب از لحظه ورود مطالب ارزشمندی فرا بگیرد؛ برای مثال در تور موسیقی، افراد تفاوت͏ سازهایی همچون تار، دوتار و سه͏تار را فرا می͏͏گیرند.
وی با اعتقاد بر اینکه اجرای تور خلاق باید در محیط خلاق انجام شود، اظهار کرد: برای مثال مهمان͏͏نوازی مقوله͏ای͏ است که در محیطی خلاق اتفاق می͏افتد و موجب می͏͏شود تا گردشگر در آن محیط احساس ارزشمندبودن کند. دسترسی به اطلاعات و خود مکان و فضای حسی مقصد، دیگر موارد حائز اهمیت در طراحی تور خلاق به͏ شمار می͏͏روند.
این دانش͏ آموخته دکتری مدیریت گردشگری گفت: برخی فعالیت͏͏ها همچون هنرهای تجسمی و نمایشی، کارگاه͏͏های صنایع دستی، ورزش، عکاسی، بازی͏͏ها و خلاقانه هستند و براساس آنها می͏͏توانیم تور خلاق تدوین کنیم.
این کارشناس و فعال گردشگری همچنین به تورهای گردشگری خلاق که در ذهن مخاطب ماندگار شده اشاره کرد و افزود: باید از فعالیت͏͏های خلاق که براساس آن می͏͏توان تور خلاق را برگزار کرد استفاده کنید. برای مثال تور نقاشی، خوراک شناسی و برگزار کنید. تور خلاق موسیقی در ایرلند شمالی پس از آموزش موسیقی به گردشگران و معرفی هنرمندان موسیقی از گردشگران برای اجرای موسیقی دعوت می͏͏کند. در شانگهای چین یک موزه خوراک͏ شناسی وجود دارد و گردشگر در این موزه علاوه بر شناخت آموزش می͏بیند که چگونه یک غذای چینی بپزد.