اولین برنامه، مجازی سلسله رویدادهای «softech (فناوری های نرم و صنایع خلاق)
نحوه شکل گیری خانه خلاق(ب)، نحوه مقابله با چالشهایی که برای شکل گیری این مجموعه پیش روی ایشان بود(مالی، فضای کاری، مجوزها.
به گزارش روابط عمومی سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان، در این رویداد سرکار خانم مهندس ابوالحسنی بنیانگذار خانه خلاق(ب) به سؤالات میزبان برنامه در خصوص موضوعاتی همچون: نحوه شکل گیری خانه خلاق(ب)، نحوه مقابله با چالش هایی که برای شکل گیری این مجموعه پیش روی ایشان بود(مالی،فضای کاری، مجوزها و...)، تیم سازی و شکل گیری نفرات، ایده اصلی راه اندازی این خانه، شاخص های جذب نیرو و توسعه نیروی انسانی، چگونگی حفظ نیروهای انسانی بویژه نیروهای کلیدی، نحوه ورود محصول به بازار در اوایل راه اندازی، نحوه تامین منابع مالی، روش های تبلیغات و بازارسازی و بازاریابی، بحث جانشین پروری و ادامه فعالیت در سال های آتی، فعالیت های صادراتی و چگونگی ورود و تداوم حضور در این بازارها پاسخ دادند.
در ابتدای این رویداد خانم ابوالحسنی به بیان خاطراتی از مرحوم محمدرضا ابوالحسنی خالق دیرین دیرین و بنیان گذار ایده شکل گیری خانه خلاق ب پرداختند و فقدان ایشان در پی درگذشتشان بخاطر ابتلا به بیماری کرونا را یکی از چالش های مهم راه اندازی خانه خلاق ب در سال ۱۴۰۰ عنوان کردند که لزوم پیشگیری از تله بنیان گذار و مبحث مهمی همچون جانشین پروری را بیش از پیش نشان داد. در ادامه ایشان با معرفعی بخش های مختلف این خانه خلاق به عنوان پیشران مهم حوزه صنایع دستی از باز زنده سازی هنرهای فراموش شده تا صادرات در سطح جهانی پرداختند که اینروزها چالش های صادرات و تبادل ارزی بشدت تاثیرات منفی بر آن گذاشته است و این مهم نیازمند تسهیل گری هر چه بیشتر بخش های اقتصادی دولت در سطح کلان می باشد.
در ادامه، ایشان گفتند: هدف از راه اندازی این خانه، معرفی و ارائه توانمندی͏ های نوآوری در صنایع دستی است که در چه زمان͏ ها و مکان͏ هایی می͏ تواند به ما کمک کند، هدف دوم، بررسی چالش͏ های صنایع دستی است، زیرا ما فرهنگ و جامعه متفاوتی داریم و باید متناسب با شرایط کشورمان موارد را بررسی کنیم، هدف دیگر احصاء کردن نیاز͏های فعالین این حوزه است، چون بسیاری از ایشان نیاز͏های تخصصی دارند که نمی͏ دانند به کجا مراجعه کنند، امیدواریم با تعاملی که با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهیم داشت بتوانیم نیاز͏های آن͏ ها را هم شناسایی کنیم.
وی با بیان اینکه به عنوان مهم͏ترین هدف ما از برنامه͏ ریزی این خانه، توسعه زیست͏ بوم صنایع دستی است، افزود: هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار و یک تکنولوژی در خدمت رشته͏ های مختلف است که توانمندی͏ هایی را ایجاد می͏کند و ما امیدواریم در قالب یک گام موثر، مدل های فعالیتی ایجاد کنیم که بتوانند در خدمت هنرمندان کشور ما باشند.
مدیر خانه خلاق ب اظهار داشت: صنایع دستی در آینده دیگر صرفا یک محصول نیستند و از نوع فناوری هستند. و بایستی در حوزه نوآوری صنایع دستی نیز تولیدکننده باشیم و نه مصرف͏ کننده، لذا باید در این راه گام برداریم و اقدام عملی نماییم.
در ادامه این رویداد، خانم مهندس ابوالحسنی در پاسخ به این سؤال که آیا بازارهای هدف از نوآوری استقبال کرده͏ اند یا خیر گفت: تاکنون، نه تنها استقبال کرده بلکه ایده ها و نکاتی را هم بیان نموده اند که پیاده سازی آن میتواند زمینه ساز رشد بازارهای بین المللی صنایع دستی ایرانی باشد.
ایشان در پاسخ به این سؤال که اهمیت استفاده از این نوآوری چیست تصریح کرد: اگر در این مسیر حرکت نکنیم خیلی عقب می͏ مانیم و نقش ما در بازارهای هدف توسط کشورهای دیگر به راحتی تصاحب می شود.
وی گفت: به سازمان های دولتی نیز کمک خواهیم کرد و امیدواریم این امر، شتاب و سرعت فزاینده͏ ای به دستاوردهای حوزه صنایع دستی و توسعه کسب و کارها بدهد.
ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا بستر مناسب برای ورود محصولات نوآور به بازار کسب و کار فراهم شده است؟ گفت: سؤالی که مطرح می͏ شود این است که جایگاه نوآوری هم͏ اکنون در کشورمان کجاست؟ و چگونه صنایع دستی ما می͏ خواهد از این نوآوری استفاده کند، به همین منظور باید بدانیم که چگونه از این مولد͏ها در کسب و کار استفاده کنیم و ما چگونه از داده͏ های موجود در صنعت و سازمان استفاده کرده و موجوداتی در آن به وجود آوریم.
زهرا ابوالحسنی یادآور شد: اما این که چگونه باید در صنعت خودمان از این نوآوری استفاده کنیم به چالش͏ های صنعت مورد نظر باز می͏گردد، باید با وزارت خانه نشست͏ های
آسیب͏ شناسی داشته باشیم تا برای حل آن برنامه͏ ریزی کنیم. در جلساتی که با مدیران خواهیم داشت به طور کامل در جریان مشکلات و آسیب͏ های این حوزه قرارشان خواهیم داد تا با این داده͏ های موجود اقدام به طراحی محصولات نوآورانه بشود.
وی افزود: وقتی صحبت از صنایع دستی می͏ کنیم جایی که فعالیت سنتی، شریان اصلی است به این معنا که هنر خود را به ارزش تبدیل می کنند، حکمرانی داده یا همان سیاست͏ گذاری و استاندارد͏های خلاق است که میتواند شرایط را به گونه͏ ای فراهم کند که افراد هنر خود را به محصول نوآور تبدیل کنند.
مدیر خانه خلاق ب گفت: صادرات زمانی اثربخش هست که اطلاعات خوب و سطح بالایی به ذی النفعان داده شود، اگر قرار است میراث بخواهد مشکلات و آسیب͏ های موجود را خود برطرف کند باید داده͏ های خود را باکیفیت کند.
ابوالحسنی در پاسخ به این سؤال که آیا ورود خانه های خلاق باعث حذف سازمان های دولتی می شود؟ اظهار داشت: در صنایع دستی چند مدل داده داریم که باید آنها را طبقه͏ بندی کنیم، یک سری فعالیت ها مربوط به میراث است، سری دیگر مربوط به تولید کنندگان است که نگرش آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اگر نگرش سنتی داشته باشند خروجی خوبی نخواهد داشت، فضای فیزیکی و شرایط محیطی یک دسته دیگر هستند. پس در ابتدا باید این بازیگران را بشناسیم و بر اساس آنها برنامه͏ ریزی کنیم.
وی گفت: اگر در این مسیر گام برنداریم آینده صنایع دستی ما خوب نخواهد بود، چون در آینده، هنرها از نوع تکنولوژی است که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارد و باید به بهترین نحو از آن استفاده کنیم و هر چه سریعتر خود را هماهنگ و به͏ روز رسانی کنیم.
وی گفت: صادرات نوآورانه یکی از ابزار͏هایی است که می͏ تواند در پیشگیری از آسیب ها کمک کند، فناوری های جدید با نوع سنتی آن متفاوت است و خدماتی که هوش مصنوعی طراحی می͏ کند سبب توسعه محصولات شخصی͏ سازی شده و متناسب با خواست هر فرد است.
شایان ذکر است، این رویداد در آخرین سه شنبه هر ماه با حضور مهمانایی از اکوسیستم فناوری های نرم و صنایع خلاق بصورت مجازی برگزار خواهد شد. علاقه͏ مندان می͏توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس لینک www.satfa.ir مراجعه و در موارد ضروری با شماره تلفن: ۰۹۱۰۲۲۲۴۳۶۰ "دبیرخانه رویداد سافتک" تماس حاصل نمایند.